Även den bäste av rallyåkare kan ha en dålig dag. Är man inte den bästa rallyåkaren kan man falla för mindre. Men med rätt förberedelser går det att minska antalet oturliga överraskningar, slippa några prickar och få en roligare rallydag! Här är några tips för er som åker Rally Monte Carl, RMC för första gången.
Utrustning
Se till att ni får med er allt som står på utrustningslistan. Böcker publiceras till exempel ofta i nya upplagor och det kan betyda att sidorna inte stämmer med de andra utgåvorna, så se till att det är rätt årgång, längd, storlek, tjocklek och mängd av det som ska packas. Att vara färdigpackad någon dag innan gör gott för själsfriden och risken att man glömmer någonting viktigt (linjal och gradskiva) minskar.
Annan utrustning
Se till att ni får med er allt annat som kan behövas men inte står på utrustningslistan. Bra att ha med sig är till exempel frukt, godis, vatten, toalettpapper, skräppåsar, extra pennor etc. För kaffemonstret kan en termos rädda dagen.
Att hålla koll
Läs igenom Blaskan noga! Man vet aldrig vad det finns för bra att läsa i den. När man minst anar det kan Blaskan behövas. Det är till exempel jobbigt att stå på rallydagen och behöva läsa reglerna för att vara säker på om gradskivan är åt rätt håll. Så se till att ni har bra koll på reglerna. Det är också bra att ha någon som håller koll på innehållet i startpåsen (påsen med hemlig extra utrustning ni får vid rallystarten) och någon annan som ser till att allt som ska in vid en TK (rebusar, lösningar och ledningar) kommer in med namn och rebusnummer. Det är ett fel som de flesta har gjort minst en gång, något många lär sig den hårda vägen. Dela gärna upp ansvar mellan er i gruppen i förväg: Vem spanar efter plock? Vem läser kartan, markerar och mäter? Vem skriver motiveringar? Vem räknar ut idealtid? Osv…
Rallymorgon
Att vänta på rally är ungefär som att vänta på julafton. Stressen över att allt inte är klart i tid och den gnagande oron över att man har glömt någonting. När man väl kommer i säng kvällen före rallyt brukar man ändå inte kunna somna, men det är bra att åtminstone försöka! Några extra timmars sömn gör allting lite roligare och det är en lång dag från rallystarten på morgonen tills att musiken tystnar på kvällen. Se till att komma lite innan er starttid på morgonen så hinner ni med den sista busspimpningen och beundra de andra lagens utklädnader.
Fulingar
Det klassiska knepet att “följa John” (följa efter ett lag som man tror har löst rebusen) kan både hjälpa och stjälpa. Akta er för lag som försöker lura er, tjuvkika på era plocklistor eller ställa bussen så att rebusarna inte syns.
Kvällen och morgonen efter
Kom i tid till sexan och märk väl att ett par öronproppar kan vara skönt att ha på en högljudd sittning. Kom gärna även på rallybrunchen, ett ypperligt tillfälle att gratulera det nya och (förhoppningsvis) det gamla läggarlaget, diskutera rebusar och gårdagens äventyr!
Angående läggarångest
För vissa lag kan en rädsla för att bli tvungen att lägga nästa rally infinna sig under dagen (och inte minst kvällen). Den rädslan är helt onödig. Visst är det mycket jobb med ett rally, men det är samtidigt
superkul! Så var inte rädda för att göra ert bästa!